Artman

Kan je kunst maken vanuit de gedevalueerde amateur-werken en het bandwerk van devotie dat we vorige eeuw in elke eikenbruine huiskamer vonden? De kleine vrede van de oorlog-overlevers, de Boomers en hun ouders, met de productieve spreuken, de vensterbankbeelden en de achterkeuken. 

 

Mag je kunst eigenlijk zwarte humor bevatten? Of is het dan inhoudelijk en conceptueel niet veilig genoeg voor de "kenners".  

 

Mag je tegen religie tekeer gaan met humor? De grote verdeler met vraag naar gehoorzaamheid en blind geloof.  

"Jezus en zijn maten moeten er in elk geval aan geloven hier.  Jammer dat die andere niet afgebeeld wordt. Devotie sucks." 

  

Mogen we met Artman onze oorlog verder zetten tegen de eenheidsworst, tegen onze falende maatschappij en de wraakroepende vernietigingsdrang van onze soort? We steken in elk geval een middenvinger van ironie omhoog. Herhaaldelijk. Maar de middenvinger is er ook vaak eentje omdat het verdriet te groot wordt. Het vooruitgangsoptimisme bleek vooral een zwaard met twee kanten te zijn. Hier staan we dan. En wat nu? 

 

We onderzoeken hier de grens tussen humor en weerstand, tussen nostalgie, weemoed en de bulderende 21e eeuw.

Tegen alle gezag trekken we ten oorlog. We zijn tenslotte groot geworden met Punk en disco, met the sex Pistols en Abba, in een maatschappij waar elk moment een atoombom kon vallen. 

Machtsinstituten zijn er om graffiti op te spuiten. Want macht corrumpeert. Artman is kind van Generatie-X. De generatie die cooltjes alles op een afstand bekeek.  En nu zijn we groot geworden, en terug kwaad, want het gaat niet beter. Het is naar de kloten. 

Maar we blijven lachen, laten Jezus dansen langs de afgrond, steken de draak met alles. Wie weet wordt iemand wakker. 

 

 

 

zie ook https://beeld.be/kunstenaars/tine-dhollander

of zie bio onderaan pagina

 

Streetlife

What have YOU got to say?

Your own, personal, Jesus.

Ha ha ha, fuck this shit.

Exploding stills. No talent.

The absence of

Mugshots

Bio

Tine Dhollander behaalde haar Master Kunstfotografie, -film en -grafiek met onderscheiding het KASK Gent. 

 

 

 

Ze is de stichtende kracht achter Aardman, het upcycling alternatief met een hoek af.

Aardman maakte oa. een tijd deel uit van de 'Wacko Belgian Designers', een collectief in Antwerpen.

Ze is ook bekend van het andere Belgische merk Wonderwall waar ze naast het merk oprichten oa. de designs deed. 

Tine werkt nog steeds als zelfstandig ontwerper en geeft oa workshops. Haar werk wordt in verschillende winkels verkocht waaronder Braavo in Deinze.  

 

De laatste jaren legt Tine weer meer de klemtoon op onderzoek en expressie in haar kunstwerken. 

Er zitten verschillende tentoonstellingen in de pipeline.

 

 

 

 

Activiteiten